Membre de l’Institut d’Estudis
Catalans des del 1991.

El traçat del TGV a Catalunya Nord.

RADIO ARRELS – 24 avril 2015 – Chronique brève 18 – Joan BECAT

Bon dia. Se parla molt últimament de la línia del TGV i del seu traçat, sobretot des de que el batlle de Perpinyà i president de l’aglo, el Sr Pujol, vol que passi pel mig de la ciutat, es a dir on hi ha la Gara i la zona immobiliària del Centre del Món.

Observi les coses i no sé el que se farà finalment, mes hi ha uns quants elements molt clars. Avui us comentaré un d’ells, el traçat, és a dir per on passaran els TGV quan puguin anar a gran velocitat de debò pel mig de la plana del Rosselló.

Constati que, quan s’ha fet la primera meitat de la línia, de l’Albera a Perpinyà, ja s’ha llestat com seria la segona. Ara que està fet fa difícil canviar, encara que se vulgui. Us ho expliqui.

Actualment per on passa la via del TGV ja feta? Quan sall del túnel a sota de l’Albera i després de saltar el Tec segueix l’autoruta la Catalana fins a Vilamulaca. A partir d’aquest poble la línia tira un poc cap a l’oest per evitar Perpinyà. Passa entre Pollestres i Cànoes i després entre Toluges i el Soler. Aquí s’acaba la línia actual del TGV.

A partir d’aquest punt, amb una corba forta que fa una girada de noranta graus cap a l’est, els trens TGV segueixen la via antiga de Prada i, just abans del pont de la Ruta de Tuïr, fa un altra girada a noranta graus cap al nord per entrar a la Gara de Perpinyà, sempre per la via antiga.

Quan fa més de vint anys s’ha triat el traçat de la primera part, hi havien dues solucions: o seguir l’autoruta i passar per Perpinyà, a l’aire lliure o eventualment amb un túnel, com s’ha fet a Girona, o bé evitar la ciutat i passar per les afores. És la segona solució que s’ha triat i que normalment ha de continuar.

Això dit, per on ha de passar la línia actual del TGV, lògicament, si continuava cap al nord desprès de Toluges? Doncs saltaria la Tet entre Vilanova de la Ribera i Baó, passaria entre Baixàs i Sant Esteve, travessaria l’Aglí entre Espirà i Ribesaltes i, d’aquí, seguiria el traçat de l’autoruta i del tren actual.

Hem se sapiguer que pocs TGV s’arrestaran a Perpinyà, belleu només un sobre tres, quatre o cinc, simplement perquè no hi ha prou gent a Catalunya Nord per a alimentar un tràfic de TGV a cada hora del dia. Això vol dir que la majoria dels trens no pararan i haurien de travessar el Rosselló a alta velocitat. Volem que tots aquests passin pel mig de Perpinyà?

A quina velocitat travessarien la Gara de Perpinyà, concretament per les vies 4 o 5 de la gara, entre les andanes i al mig de la gent? Els TGV són pensats per anar a més de tres cents quilòmetres per hora. Fins i tot si se redueix la velocitat – mes allavontes de què serveix un TGV? – els podem imaginar passant a 150 quilòmetres per hora al mig de la gara i de la gent? Me sembla imprudent i seria un mal de cap per molts habitants de Perpinyà que serien al llarg de la via.

Hi ha una solució, és la de Barcelona. Mes us ho explicaré un altre dia, quan veurem on pot ser la gara del TGV.

 

El Centre del Món, la Gara de Perpinyà (clixé J. Becat)

Articles recents

Nova etapa en la guerra de Rússia contra Ucraïna. Parlem de migracions.
27 setembre 2022
La Generalitat històrica i Catalunya Nord. Madrid, Espanya i el deute de l’Estat. La rentrada parlamentària a França.
20 setembre 2022
La Diada de l’Onze de Setembre desborda els partits. La temptació de l’ecologisme pessebrita.
13 setembre 2022
Espanya acusada de vulnerar els drets polítics. L’antiga destil·leria de Sant Feliu d’Avall en debat. El “Mess des Officiers” de Perpinyà.
6 setembre 2022
Una UCE d’un nivell excepcional. Catalunya Nord, el país català que no tenia nom.
30 agost 2022

Arxius