Membre depuis le 15 novembre 1991 de
la Section de philosophie et des sciences
sociales de l’Institut d’Estudis Catalans

Le tracé du TGV en Catalogne Nord

RADIO ARRELS – 24 avril 2015 – Chronique brève 18 – Joan BECAT

En relation avec la demande du maire de Perpignan de faire passer la ligne de TGV par le centre de la ville, la problématique de son tracé est évoquée.

Bon dia. Se parla molt últimament de la línia del TGV i del seu traçat, sobretot des de que el batlle de Perpinyà i president de l’aglo, el Sr Pujol, vol que passi pel mig de la ciutat, es a dir on hi ha la Gara i la zona immobiliària del Centre del Món.

Observi les coses i no sé el que se farà finalment, mes hi ha uns quants elements molt clars. Avui us comentaré un d’ells, el traçat, és a dir per on passaran els TGV quan puguin anar a gran velocitat de debò pel mig de la plana del Rosselló.

Constati que, quan s’ha fet la primera meitat de la línia, de l’Albera a Perpinyà, ja s’ha llestat com seria la segona. Ara que està fet fa difícil canviar, encara que se vulgui. Us ho expliqui.

Actualment per on passa la via del TGV ja feta? Quan sall del túnel a sota de l’Albera i després de saltar el Tec segueix l’autoruta la Catalana fins a Vilamulaca. A partir d’aquest poble la línia tira un poc cap a l’oest per evitar Perpinyà. Passa entre Pollestres i Cànoes i després entre Toluges i el Soler. Aquí s’acaba la línia actual del TGV.

A partir d’aquest punt, amb una corba forta que fa una girada de noranta graus cap a l’est, els trens TGV segueixen la via antiga de Prada i, just abans del pont de la Ruta de Tuïr, fa un altra girada a noranta graus cap al nord per entrar a la Gara de Perpinyà, sempre per la via antiga.

Quan fa més de vint anys s’ha triat el traçat de la primera part, hi havien dues solucions: o seguir l’autoruta i passar per Perpinyà, a l’aire lliure o eventualment amb un túnel, com s’ha fet a Girona, o bé evitar la ciutat i passar per les afores. És la segona solució que s’ha triat i que normalment ha de continuar.

Això dit, per on ha de passar la línia actual del TGV, lògicament, si continuava cap al nord desprès de Toluges? Doncs saltaria la Tet entre Vilanova de la Ribera i Baó, passaria entre Baixàs i Sant Esteve, travessaria l’Aglí entre Espirà i Ribesaltes i, d’aquí, seguiria el traçat de l’autoruta i del tren actual.

Hem se sapiguer que pocs TGV s’arrestaran a Perpinyà, belleu només un sobre tres, quatre o cinc, simplement perquè no hi ha prou gent a Catalunya Nord per a alimentar un tràfic de TGV a cada hora del dia. Això vol dir que la majoria dels trens no pararan i haurien de travessar el Rosselló a alta velocitat. Volem que tots aquests passin pel mig de Perpinyà?

A quina velocitat travessarien la Gara de Perpinyà, concretament per les vies 4 o 5 de la gara, entre les andanes i al mig de la gent? Els TGV són pensats per anar a més de tres cents quilòmetres per hora. Fins i tot si se redueix la velocitat – mes allavontes de què serveix un TGV? – els podem imaginar passant a 150 quilòmetres per hora al mig de la gara i de la gent? Me sembla imprudent i seria un mal de cap per molts habitants de Perpinyà que serien al llarg de la via.

Hi ha una solució, és la de Barcelona. Mes us ho explicaré un altre dia, quan veurem on pot ser la gara del TGV.

 

El Centre del Món, la Gara de Perpinyà (clixé J. Becat)

Articles récents

Nouvelle étape dans la guerre de la Russie contre l’Ukraine. Parlons de migrations.
27 septembre 2022
La Generalitat historique et la Catalogne Nord. Madrid, l’Espagne et la dette de l’État. La rentrée parlementaire en France.
20 septembre 2022
La Diada du 11 Septembre déborde les partis. La tentation de l’écologisme de crèche de Noël.
13 septembre 2022
L’Espagne accusée de vulnération des droits politiques. La distillerie de Sant Feliu d’Avall en débat. Le “Mess des Officiers” de Perpignan.
6 septembre 2022
Une UCE d’un niveau exceptionnel. La Catalogne Nord, le pays catalan qui n’avait pas de nom.
30 août 2022

Archives